wtorek, 22 marca 2011

STOP TECHNOLOGII W SZKOLE !

Jak wiemy technologie są powszechnie obecne w Naszym świecie. Rozpowszechnione są szczególnie wśród młodzieży i dzieci, które poświęcają jej większość swojego czasu. Wiadomo, iż technologie ułatwiają Nam funkcjonowanie w życiu , mają wiele zalet ale czy na pewno są one niezbędne w edukacji i w szkole?

Zdecydowanie nie! Spójrzmy kilkadziesiąt lat wstecz, kiedy ówcześni ludzie żyli i zdobywali wiedzę bez pomocy komputera i nowoczesnych technologii. Co nie oznacza, że mieli mniejszy zasób wiedzy niż współcześnie a wręcz przeciwnie, musieli poświęcać dużo więcej czasu na zdobywanie potrzebnych informacji a co za tym idzie bardziej się do tego przykładali. Obecnie młodzież, często "idzie na łatwiznę" wyszukując wiadomości w kilka sekund, wpisując hasło w wyszukiwarce Google lub Wikipedii. Dzieci nie zagłębiają się w rozumienie danego zagadnienia tylko je kopiują, łamiąc niekiedy prawa autorskie. Przepisują informacje nie zważając na treść, nawet gdy mogą się one okazać błędne. Nie zależy im na wiedzy lecz na szybkim wykonaniu np. zadania domowego.

Kolejnym argumentem jest to, że Internet niesie w sobie wiele zagrożeń dla młodych ludzi. Dzieci spędzają dużo czasu przed komputerem, głównie grając w gry, w których dominuje przemoc i agresja. Zanika u nich granica między rzeczywistością a fikcją, dzieci nieświadomie przenoszą złe emocje do szkoly i wyładowują je na rówieśnikach.

Szkoły zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Coraz większą wagę przywiązują do przedmiotów informatycznych, w tym celu przeznaczają ogromne sumy pieniężne na zakup nowoczesnego sprzętu komputerowego itp. z których dzieci korzystają zaledwie po 2 godziny w tygodniu. Jest to zdecydowanie za krótki czas na naukę obsługi komputera.Uważamy, że  te pieniądze można byłoby przeznaczyć na rzeczy, które pomogłyby im w sposób doraźny, jak na przykład obiady dla biednych dzieci bądź zakup ksiązek do bibliotek.

Rzutniki, wprowadzone do szkół na pewno ułatwiają pracę nauczycielowi, który przygotowuje zajęcia w formie slajdów. Lecz w tym momencie uczniowie skupiają się jedynie na biernym przepisywaniu slajdów nie słuchając tłumaczenia wykładowcy. Młodzież spisuje zdania, których sensu tak na prawdę nie rozumieje, ponieważ nie skupili się na wyjaśnieniu informacji przez Profesora.

Jedną z wad technologii w szkole jest to, że tradycyjne książki są zastępowane przez E-book'i. Uczniowie wybierają tę formę czytania gdyż jest to dla nich bardziej atrakcyjne niż siedzenie w bibliotekach. Mają one jednak wiele wad jak np. niedostateczna ciągle jakość wyświetlaczy, powodujące szybsze zmęczenie oczu czytającego i wolniejsze czytanie co przekłada się na ich wyniki w nauce i radzenie sobie z różnego typu tekstami.

Bardzo ważna jest stała kontrola czasu spędzanego przed komputerem oraz programów i stron internetowych z których dziecko korzysta. Nie wolno dopuścić aby dziecko bez żadnego problemu korzystało z pełnego zasobu Internetu. Wraz z rozwojem i powszechnością technologii informacyjnej zagrożenia będą coraz większe, jeżeli nie zmieni się założeń polityki edukacyjnej.  Bądźmy czujni!

Tak, więc podsumowując, szkoła tradycyjna bez nowoczesnych technologii nie oznacza szkoły o gorszym poziomie nauczania, a wręcz przeciwnie, taka szkoła stawia na rzetelną naukę. Jak wiadomo w nauczaniu bardzo ważny jest kontakt z drugą osobą, nauczycielami i rówieśnikami, nowoczesne technologie mogą być przyczyną, iż te kontakty są urywane, zastępowane różnymi technologiami. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że wciąż zmieniający się świat nie pozwoli oderwać szkoły od technologii, ale zastanówmy się czy warto  narażać szkołę a przede wszystkim dzieci na różnego rodzaju niebezpieczeństwa wynikające z owych technologii?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz